Sygnały zestresowania

9 sygnałów zestresowania, o których nie wiesz

1. Miewasz bóle niewiadomego pochodzenia

Zazwyczaj jest tak, że nie słuchamy sygnałów pochodzących z naszego ciała, dopóki nie staną się bardzo dokuczliwe. Kiedy mamy wysoki poziom stresu, nasze ciało zaczyna się poddawać. Odczuwamy wtedy bóle brzucha, miewamy biegunki, zaparcia, skurcze mięśni, bóle w klatce piersiowej i palpitacje, czy silne bóle głowy. Kiedy zauważasz u siebie takie bóle, nie ignoruj ich. Zastanów się co się dzieje. Akceptacja i świadomość tego, że potrzebna jest zmiana, jest pierwszym krokiem do poradzenia sobie z przeżywanym stresem.

2. Nie sypiasz dobrze

Jakiekolwiek problemy ze snem, zarówno bezsenność, jak i zbyt wiele snu, z powodu wyczerpania, są sygnałem, że coś się dzieje. Medytacja, ćwiczenia i zdrowa dieta pomogą je rozwiązać. Mimo to, jednak musisz znaleźć źródło problemów. Czy zbytnio się nie zamartwiasz? Czy miewasz koszmary senne? Nasze coddziene aktywności rozgrywają się później w naszej podświadomości. Stres utrudnia spokojny stan umysłu. Zbytnia senność lub jej brak, to właśnie jego wpływ na nas.

Rodzaj naszego snu zmienia się wraz z wiekiem i czynnikami środowiskowymi, jednak gdy jesteśmy zestresowani, sen jest jest pierwszą rzeczą, na którą stres ma wpływ.

3. Twoja waga waha się

Przejadasz się lub zapominasz o jedzeniu? Stres spowalnia metabolizm, czego wynikiem jest przybieranie na wadze. Zmiany naszego apetytu są radarem naszych emocji i tego pod jakim jesteśmy wpływem. Kiedy zbytnio się martwimy i nic z tym nie robimy, może stać się też tak, że nasza waga zacznie szybko spadać w dół. Kiedy jesteśmy zestresowani, nasze komórki nerwowe nie otrzymują wystarczającej ilości tlenu.

Jesz dużo słodyczy? Nie jesz wystarczająco? Nasze ciało jest maszyną i to jak je traktujemy opiera się o nasze psychiczne zdolności do radzenia sobie z emocjami.

4. Nie możesz przestać myśleć o problemach w pracy

Jeśli nie możesz przestać myśleć o pracy, finansach i innych sprawach związanych z zawodowymi wyzwaniami, trudno jest ci znaleźć równowagę, a co za tym idzie stres ma wpływ na całe twoje życie. Mark Twain mawiał: „Zamartwianie się jest jak spłacanie długu, którego nie masz.” Nie znajdziesz rozwiązania, dopóki nie spojrzysz na problem z boku. Nadmierne przeżywanie i zamartwianie się może prowadzić do problemów ze zdrowiem zarówno psychicznym, jak i fizycznym. Jeśli bez przerwy sprawdzasz swój telefon, skrzynkę mailową i inne źródła komunikacji z firmą, to czas zastanowić się, co jest naprawdę ważne w twoim życiu.  Stres zaczął cię dusić.

5. Nie możesz usiedzieć w miejscu

Unikanie spokojnego siedzenia jest jedną z ogromnych wskazówek bycia zestresowanym. Jeśli nie możesz iść na spacer, zrób delikatne ćwiczenia rozciągające albo po prostu pobądź z własnymi myślami. Jeśli w żaden sposób nie możesz się zrelaksować, oznacza to, że nadszedł już czas aby się przyjrzeć temu, co cię stresuje. Może to również czas aby skorzystać z pomocy specjalisty?

6. Masz mało cierpliwości do innych

Jedną z oznak bycia zestresowanym jest niemożność bycia cierpliwym i tolerancyjnym dla innych. Pod wpływem stresu gniewamy się nawet na naszych bliskich, którzy chcą być dla nas wsparciem. Jeśli tracisz nad sobą panowanie i często wpadasz w złość, najprawdopodobniej jesteś przeciążony. Nie jest łatwo nosić świat na swoich ramionach. Czasami potrzebujemy czyjejś pomocy. Brak cierpliwości do innych, a nawet do samego siebie, jest znakiem, że musisz zwolnić.

7. Masz bardzo zmienne nastroje

Gdy wzrasta poziom stresu, ma to wpływ na nasze zdrowie psychiczne. Jeśli zdarza się, że w jednej chwili czujesz się szczęśliwy, a w drugiej zaczynasz płakać, czy się złościć, twój organizm może być pod dużym wpływem stresu. Duszenie w sobie wszystkich rzeczy i jedynie samodzielne radzenie sobie z nimi nie pomoże. Zwróć się po pomoc. Rozmawiaj z innymi. Znajdź chwilę aby zastanowić się nad tym co sprawia, że tak się zachowujesz. Stres wpływa nie tylko na ciało, ale także potrafi zniszczyć relacje.

8. Tracisz włosy

Człowiek dziennie traci około 100 włosów. Większość ludzi nawet tego nie zauważa. Czasami znaczny stres, może być iskrą do zmian w funkcjonowaniu twojego organizmu, takich jak gubienie dużej ilości włosów. Jeśli obserwujesz takie zmiany u siebie – powinno cię to zaalarmować. Zwróć uwagę, czy nastąpiła zmiana diety, kosmetyków, czy zaczęłaś przyjmować jakieś leki. Jeśli nie – zastanów się nad swoimi emocjami i nad tym, czy dzieje się coś, co cię stresuje.

9. Zanik libido

Zanik libido jest jednym z objawów, których większość ludzi nie wiąże z poziomem stresu. Zawsze, gdy wzrasta poziom stresu, ma on wpływ na hormony odpowiedzialne za reakcje seksualne. Stres powoduje wyczerpanie i niemożność (a także niechęć) do nawiązywania jakichkolwiek relacji intymnych. Jeśli doświadczasz zaniku libido, może być to czas, aby zacząć korzystać z technik relaksacyjnych. Ostatecznie relacje z bliską ci osobą nie powinny być pod wpływem zewnętrznych problemów, które nie są częścią waszej miłości.

Pamiętaj, że stres to cichy zabójca. Mała, zignorowana dolegliwość, jutro może sprawić, że wylądujesz w szpitalu. Słuchaj co mówi ci twoje ciało i nie ignoruj żadnych niepokojących sygnałów. Życie jest zbyt krótkie aby żyć pod wpływem stresu. W naszym interesie leży aby dowiedzieć się co jest dla nas ważne i czemu chcemy poświęcać dany nam czas.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *