Symptomy stresu w pracy

Każdy menadżer, osoba zarządzająca zespołem lub podległymi pracownikami musi być świadoma tego, że stres jest czynnikiem niekontrolowanym. Ale lekceważenie tego zjawiska może prowadzić do ogromnych strat finansowych, a w niektórych firmach także do zwiększenia liczby wypadków przy pracy. Zestresowany zespół pracuje mniej efektywnie, a kluczowi pracownicy mogą być bardziej skłonni do odejścia.

Dlatego ważne jest, żeby jak najwcześniej zidentyfikować i ocenić potencjalne czynniki wywołujące stres w pracy. Najważniejsze z nich to:

  • Przeciążenie pracą
  • Przeciążenie odpowiedzialnością
  • Niepewność
  • Strach
  • Wydłużenie czasu pracy
  • Niejasne cele
  • Umowy krótkoterminowe
  • „Terroryzm” w miejscu pracy
  • Starcia osobowości
  • Blokady motywacyjne

Czynniki te mogą występować samodzielnie lub sumować się w całkowity poziom stresu.

Należy też pamiętać o innych czynnikach, które również wpływają na poziom doświadczanego stresu w miejscu pracy. Niektóre osoby są mniej odporne na stres, co jest uwarunkowane genetycznie. U innych pracowników spadek odporności na stres może być związany ze złą dietą lub spadkiem kondycji fizycznej, brakiem snu i odpowiedniej regeneracji organizmu. Nie bez znaczenia są również mogące występować w rodzinie pracownika problemy finansowe czy napięcia w związkach. Czynniki te należy uwzględniać w ocenie ogólnego poziomu stresu, ale zdecydowanie trudniej jest je dostrzec.

Menadżerowie powinny być zatem szczególnie wyczuleni na symptomy stresu, które pozwalają podjąć działania prewencyjne na wczesnym etapie, zanim problem urośnie.

SYMPTOMY STRESU:

Zachowanie

  • Coraz więcej czasu poświęcanego na pracę.
  • Niewłaściwe zarządzanie czasem.
  • Brak zorganizowania i zapominalstwo.
  • Zbyt częste przynoszenie pracy do domu.
  • Problemy z delegowaniem.
  • Obwinianie innych za problemy zawodowe.
  • Odkładanie albo unikanie zadań.
  • Nieznajdowanie czasu na rozrywkę.
  • Tracenie kontaktu z przyjaciółmi i rodziną.
  • Szukanie stymulatorów, narkotyków, alkoholu itp.

Uczucia

  • Niepokój i ataki paniki.
  • Mało energii i zmęczenie.
  • Zmiany nastroju.
  • Depresja i przygnębienie.
  • Brak pewności siebie.
  • Zdenerwowanie.
  • Poczucie braku kontroli.
  • Martwienie się mało znaczącymi problemami.
  • Poczucie strachu.
  • Problemy z koncentracją.

Doznania

  • Bóle głowy i krzyża.
  • Problemy ze snem.
  • Napięcie i bóle mięśni.
  • Problemy z trawieniem.
  • Problemy wieńcowe i sercowe.
  • Częstsze przeziębienia i kaszel.
  • Jedzenie więcej lub mniej niż zwykle.
  • Mniejsza potrzeba czy niechęć do seksu.
  • Nerwowe tiki i drgania.
  • Nasilenie astmy, egzemy itp.

Jeżeli opisane wyżej symptomy stresu zostaną zaobserwowane u pracowników, a być może menadżer dostrzeże je także u siebie, należy niezwłocznie podjąć działania zmierzające do zidentyfikowania źródeł stresu. Niemniej ważne jest również przedstawienie pracownikom sposobów radzenia sobie ze stresem.

Stres nie jest chorobą, tylko naturalną reakcją organizmu, dlatego pod żadnym pozorem nie należy negatywnie oceniać czy wręcz stygmatyzować osób, które w danych chwili gorzej radzą sobie z napięciem.

Nie należy jednak tego lekceważyć. Pracownicy powinni mieć świadomość znaczenia zarządzania stresem, a organizacja powinna być świadoma swojej „mapy stresu”, czyli czynników, które mogą być przyczyną zwiększonego poziomu napięcia.

Jest to zadanie dla psychologów, którzy za pomocą specjalistycznych narzędzi potrafią zidentyfikować i zmierzyć poziomy stresu w organizacji oraz wskazać sposoby redukcji i prewencji.

Firmy, które wdrażają programy zarządzania stresem stwarzają warunki, w których pracownicy mogą w pełni wykorzystywać swoje możliwości. Można też wskazać bezpośredni związek takich programów z osiąganym zyskiem, m.in. poprzez wzrost wydajności pracy, zmniejszenie absencji oraz zmniejszenie liczby wypadków. Nie można też nie doceniać wpływu takich działań na ogólny wizerunek firmy, która zaczyna być postrzegana jako dbająca o swoich pracowników.

 

Artykuł napisany przez ekspertów z firmy doradczej Mind Company

 

Fot. © pathdoc/Fotolia

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *